Tuesday, September 11, 2012

hupdate sikit!!!

heuwww~

kesibukan melanda plus jiwa kacau.. ade jek yang x kene.. so, x berkesempatan nak hupdate blog ni... hahahaa... amacam pose ??? rayer?? haa.. sonok la kan... skang ni pon x abis2 lag jamuan raye n rumah terbuka kan... makan la selagi boleh... x kene bayar pon kan..ahaksss....

nak ckp ape pon x tau.. keh2..

ok la... 

alhamdulillah...syukur kehadrat illahi..dengan izinnya..akhirnya hubungan yang selama ini terjalin..dinamakan dengan ikatan pertunangan..pada 25 ogos 2012 bersamaan 7 Syawal 1433H.. perasaan??? hmmm...
xtau nak ckp ape... mcm2 ade...
seronok...suke...x percaya...mcm sana sini x kene..
org ckp alam pertunangan banyak dugaan...

semoga kami mampu menempuhinya  dengan sabar dan cekal...
harap2 si dia juga sabar melayan kerenah mcm2 sy...huhuu.... sobbbssss~

macam x percaya!!! 
org ckp mende yang baik akan dimudahkan...
walaupon banyak dugaan.. selamat juga hubungan kami diikat... 
doakan hubungan suci ini berkekalan hingga ke jinjang pelamin..dan ke jannah..insya'allah...
aaminn.....

 ok... 
kan da ckp... x tau nak ckp la sgt... dah berjela2 la plak...
layanzz pic la yer... ade la sikit untuk dikongsi... hehehee....
sonok sgttt...mcm artiss kejap rase.. bile banyak flash dr kamera ambik pic kita tau..hahha...
(make up sendiri xder la mabelesssss sgtt pon.. : P )

terima kasih x terhingga buat yang sudi dtg.. geng2 opis.. kawan2 skolah... sanak saudara.. dan lain2... thankss a lot.. luv u all....

 "AKU CINTA DIA"



 

continue..........


 


Saturday, July 28, 2012

nak buat kebaikan tu senang.... =)



Assalamualaikum .....

sahabat2 bloger sekalian... heeee... ari nie nak citer ape lak ek...ermmmm......ermmm....
da bape hari ek pose ari ni?? 8 hari kan?? da mcm2 da makan bukak pose 8 hari ni kan2?? kemain lagi ekkkk....

ok la... mengikut tajuk entry kali ni.. saya ingin mengajak sahabat2 sekalian bersama2 kita 
beramal... sikit2 lame2 jadik bukit bukan...

ok, program 30 minit bersama ustaz don haritu .. beliau ade berpesan untuk same2 beramal di bulan penuh berkat ini... kebiasaannya kite ni tiap2 hari dengar lagu kan... dalam kete x yah ckp la... masuk kete... start enjin... tekan econ...tet..tekan butang radio... betul x?? hahahha same la den! 

bukan tu jek.. kat opis... nak wat keje x senang lau xder bunyik lagu dengar dj cot-cet2x... x kira la..hot.fm ke suria.fm ker.. era.fm ke... pagi2 plak ade lak mak jemah tu ha... lagi la kan... berhantu tu...:P

so, ustaz don ni ajak la.. same2 ngan diri die jugak.. untuk tukar tabiat tu untuk 30 hari di bulan ramadhan ni... tukar tabiat dengar lagu kepada dengar ayat2 quran..dengar org mengaji... kalu x sempat nak mengaji pon.. at least, dengar pon kira satu inisiatif jugak...

mungkin dengan dengar ayat2 quran tu hati kita makin lembut... inshaAllah... so kat sini nak kasi link sikit untuk online dengar dan belajar mengaji Al-quran.. 


kat sini ader audio means leh dengar tanpa lihat.. ade ayat2 yang display when ayat tu dibacekan..dan ade skali terjemahan di sebelahnya untuk rujukan... terjemahan ni pon leh pilih nak translate bahase ape yang korang nak..malahan! haaa... audio pon ade pilihan pembace nya siapa yang kita nak... haaaa.. bagus bukan....

so, same2 la kita berganding bahu berusaha untuk melipat gandakan usaha menambah amalan... jangan lupe ... bulan penuh keberkatan ni selangkah kita ke majlis ilmu setahun kebaikan yang kita dapat..ha,, bayangkan kalau berpuluh langkah... huhuuu.. terpegun dengar ustaz yang dijemput ke klinik petg jumaat lalu ceramah kat klinik ckp cmtu...

saya juga insan yang tidak lari dari melakukan kesilapan ..kesalahan.. semoga kita sama2 berusaha untuk sentiasa melakukan amal baik.. menambah kekuatan iman.. menjadi muslimah dan muslimat dan hamba Nya yang disayangi seperti nabi kita Muhammad s.a.w... inshaAllah... aminn....

p/s:  ustaz yang ceramah kat klinik aritu ade ckp... mata yang x kan dijilat oleh api neraka ade DUA ... salah satu nya .. tahu x ape... hemm....

mata orang yang bertaubat kepada Allah... Subhanallah.... ustaz tu ckp lg.. bayang kan kalau mata orang yang bertaubat kepada Allah tu x dijilat api.. mcmne?? mate kita ade di mana? di kepala bukan?? so, jika api neraka itu membakari mata semesti nya badan dahulu yang kene kan?? so jika mata orang yg bertaubat kpd Allah.. tidak dijilat api nescaya badannya pon tidak akan dijilat api... maksudnya tempatnya bukan di neraka... subhanallah maha suci Allah.... insafnya.. ( ini yang sy dpt dari ceramah hari tu... jikan ade yang lebih arif , jika ader kesilapan fakta harap perbetulkan.. =)   )

"Ya Allah Kau jadikanlah aku serta insan2 yang aku sayangi.... hambamu yang ringan anggota nya melakukan ibadat kepadamu.. mendapat cahaya petunjuk darimu...dan dijauhi dari api neraka...aminn"

salam sayang ... ^__^" muaxx3! see yaa~

Wednesday, July 25, 2012

Ramadhan datang lagi!!!!

Bismilahirrahmanirrahimmm....

Assalamualaikum dear fwenzz... 

Giler lame nyerr x hupdate blog yang da berdebu ni... ambik mood siket tukar layout...

  haaa, amacam da 5 hari pose ni?? ader ok kah?? hihikk... hari ni bukak pose masak ape? makan aper? beli ape?? almaklumlah.. bazar ramadhan merata tempat... bersepah plak tu...pusing 10 kali pon x tau nak beli ape... hehhehe...

pose tahun ni... alhamdulillah .. tahun ni ubah udara  angin siket... ulang alik dr umah family..dapat bukak pose sekali..sahur comfirm x miss.. x payah pening2 pikir nak masak ape makan orang bujang...hehehhe... 

RAMADHAN TERAKHIR....

ehhh3!! knape plak nih... semacam jek... hieww2~~  dun worry ok.. ini citer  baek2 punyer... bukan citer versi seram2 bulu roma ok...ahakss! 
knape ehh2???

ce teke..

ce teke.....

  ahh, sudah la kan.. x payah nak maen teke2 sangattt lahhh... hahah...
ok yang di maksudkan dengan ramadhan terakhir ialah... jengg...jeng...jeng...Mungkin ramadhan kali ini ramadhan yang terakhir bagi diriku dan dirinya versi bujang trang tangg.. tanggg..tang.. hahah.. Insyaallah.. kalau x der pape masalah nak bina masjid!! nak kawen..llalalala~  (mak ckp gatal nak kawen awal..hahahha)

yeaaa! alhamdulillah... akhirnya im gonna be bride to be.. ehem3~
Ramadhan tahun depan sambut ramadhan berteman..(senyum ..dlm hati berbunga2~)

jika diikutkan perancangan terakhir... selepas raye.. actually , 25hb Ogos 2011/ 7 Syawal akan berlangsung majlis bertunang... hope this is the best give for me from Allah.. 

Doakan kiter yer...
ok.. out dulu larh... nt sambung lg.. prepare for bukak pose lak... hihii.. mak tukang masak... anak dara yang gatai nak kawen ni tukang hidang...isk3~~

byee3~~ muaaaxxx!!! :P


Tuesday, July 17, 2012

_Kebaikan itu sebaik namanya_

Kebaikan itu sebaik namanya,keramahan itu seramah wajahnya,dan keikhlasan itu sesuci rupanya. Dan orang-orang yang mula-mula akan dapat merasa manfaat dari semua itu adalah mereka yang melalukannya.Mereka yang merasa hasilnya serta-merta dalam jiwa,akhlak,dan nurani mereka,hingga mereka pun sentiasa berlapang dada,tenang tenteram dan damai..

Ketika diri diseliputi kesedihan dan kebimbangan,berbuat baiklah terhadap sesama manusia,nescaya anda akan mendapat ketenteraman dan kedamaian hati.Bersedekahlah pada yang papa,tolonglah orang-orang yang dizalimi,ringankan beban orang yang menderita,berikan makanan kepada orang yang kelaparan,jenguklah orang yang sedang sakit,dan bantulah orang yang ditimpa musibah,nescaya dirimu akan merasa bahagia dalam semua aspek hidupmu..

Perbuatan baik itu bagai wewangi yang tidak hanya mendatangkan manfaat bagi pemakainya,tetapi orang-orang yang berada disekelilingnya juga.Dan manfaat kejiwaan dari kebaikan itu terasa seperti ubat-ubat berkesan yang tersedia di kotak ubat orang-orang yang berhati baik dan bersih.

Melebarkan senyuman kepada orang-orang yang gersang jiwanya merupakan sedekah jariyah.Ini,tersirat dalam bimbingan akhlak yang menyebut:”…sekalipun engkau hanya menemui saudaramu dengan wajah berseri.”(hadis Nabi)

Sedangkan kemuraman wajah merupakan tanda permusuhan sengit terhadap orang lain yang hanya diketahui berlakunya oleh Yang Maha Ghaib.

Wahai orang-orang yang merasa terancam dengan himpitan kesengsaraan,kecemasan,dan kebimbangan hidup,kunjungilah taman-taman kebaikan,sibukkan diri kamu dengan memberi,mengunjungi,membantu,menolong,dan meringankan beban sesama manusia.Dengan semua itu,nescaya kamu akan mendapat kebahagian dalam semua aspeknya;rasa,warna,dan juga hakikatnya.

“sedang ia tidak menanggu budi sesiapa pun,yang patut di balas,hanyalah mengharap keredhaan Tuhannya Yang Maha Tinggi.Dan demi sesungguhnya, ia tetap akan berpuas hati(pada hari akhirat,dengan mendapat segala yang diharapkan).”(surah Al- Lail:19-21)

“Perbuatan yang baik itu bagai wewangian yang bukan sahaja menggembirakan pemakainya,tetapi orang-orang yang berada di sekelilingnya juga.”

senyum selalu okeyyy~~   ^______^"

Saturday, February 25, 2012

first time but not the last time!! ^_^



 hye3~

jumpe lagiiiii....hari ni nak citer pasal COKLAT or CHOCOLATE...hihiii....kate cikchocolate kan....
huuuu~ org selalu kate..makan coklat ni...x elok la...gemuk la...bawak penyakit la...hishhh~  coklat bukan la x bgus sgt bg sy.,...sbb kadang2 coklat jugak berfungsi jgk untuk satu2 keadaan.....sometimes , biler kita tension coklat mampu hilangkan rase tension tu..x caye??? ce cube...sy selalu buat la...cume jangan jadikan makanan harian sudaa...kang banyak plak penyakit suke nak lekat kat badan tu...hihiii

sy ni pun kira addict gak la ngan coklat ni.,.kira lau sebulan sekali wajib la masuk mulut nih..lau x, x senang duduk.....asyik teringat ingat jek....rindu ker?? hahha.....x sesuai lak kate rindu......cume mcm x lengkap jek lau x pekene coklat sebulan....hihii...

k, la...buat pertama kalinye....dalam sejarah...bukan sejarah melayu..bukan sejarah tanah air...hahah..memang tak la kan....sape sy nak wt sejarah kat negara nih..... hahah...ni sejarah hidup je la...first time beb..chocolate addict nih wat chocolate versi tangan sendirian berhad...keh3~ abiss...da geram sesangat da tgk kat tenet  banyak jek gambar coklat yg chomel2 org wat..nak la jugak wat..uhukk3~

 tapiiii.....wahhh., ade tapi tu....hihik....bese la ..bile first time kan...mesti la bukan yg terbaek kan???
al maklum la...kite bukan profesional.....tahu makan jek pon.....haaa, xpe la...ader rupe tu kire jadi la jugak kan...xder la rase x sudi nak makan lau tgk rupenye...kah3~~

lepas nih kene rajen mencube la ..baru tip top kan...wink3 ... k la guys.....selamat beristirehat dan ceria2 selalooo...






Friday, February 24, 2012

TaHuN BaRu....sTaTuS BaRu...



Assalamualaikum....

hmmmmm.....sibuk la sgt skang ni kan..sampai kenkadang jek update kat sini..hihiii....xleh update hari2 nanti banyak pulak pot pet ..pot pet nye...

so, straight to the point lah..> omputih kater <....tahun baru ...umur baru...status baru.....hmm...banyak yg baru nampaknye... ape la yg status baru tu yep???? heeee...bukan status macam2 yer...ok la....last week...out to KL...watper?? g maner?? kenape??? haaa, ni nak citer la ni...lek luuuu...^_^ "

........UiTM.......

yessss....status telah berjaya di tukar...sy skang adalah seorang pelajar...ehh, sebenarnye...penjawat awam cum student la baru tepat dan benar...hahahha...komitmen semakin berat...banyak yg nak kene ubah ni...xleh maen2 da..kene FOKUSSS......

macam mane perasaan jadik student balik??.. fuhhhhh~ tak terkata...gembira ada...touching ada...blurr pon ada...adehhh...rase mcm budak kecik jek..ape pon x tau..tgk org ramai2..yg tua2 pon ada..(mmg la ..name pon PJJ) cuak plak rase...nasib baek my incik sentiasa di sisi...ambik tanggungjawab dr mak ayah teman sy g daftar...hihii..thanks sygg...
 
To my incik : Big thank you for support me every time every minute and every seconds...terima kasih juga untuk segala pengorbanan yang kamu lakukan....u're my sunshine baby... ingatkan sy bila sy lupa, bila sy leka..bila sy malas..ngeh2~

okey...25 / 3 / 2012 ...my first class...
so, lepas ni setiap bulan akan selalu menjejak kan kaki ke KL....
nak test dulu boleh x berulang alik ke kl...dalam perancangan ingat nak mintak transfer ke HQ je...tp tggu la dulu..bile keadaan memaksa baru apply...insyaallah....
 
ohh, ade cerita tertinggal la...alang2 ke kl...sambut belated besday la...hik2...incik belanja makan kt kenny rogest roasters...dapat adiah...gelang n anak patung...weeee~





hihiihii~ nak potong..tetibe kek secret recipe ..sbb beli awal2 da. x sejuk..so, susah nak kuarkan dari kotak...jadinye..cucuk jela..lilin atas mufin nih.... ^_^"

k la uollzz..k bye...










Monday, February 13, 2012

.: Buatmu Insan Yang Teristimewa :.


Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin aku beritahu padamu..
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..
Ibu bapa  yang begitu sempurna..
Dengan cinta yang begitu mekar..
Aku dibesarkan dengan limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu aku katakan..
Saat Allah memilih mu dalam hidupku,
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..
Memperlakukanku dengan sayang yang begitu indah..

Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu
banyak kekurangan dalam diriku,
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku,
Maka waktu itu, Dia ingin menyempurnakan 
kekuranganku dengan keberadaanmu.
Dan aku tahu, Kau pun bukanlah lelaki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Kerana kelak kita akan bersatu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,
Kau dan aku akan menjadi ‘kita’..

Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dengan ilmu dan tarbiyah,
Membentukku menjadi wanita yang mencintai Rabbnya..
Maka ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Allah mengetahui bahawa kau pun telah 
menempa dirimu dengan ilmuNya..
Maka genggam tanganku dalam mengibarkan 
panji-panji dakwah dalam hidup kita..
Itulah visi pernikahan kita..
Ibadah padaNya ta’ala..

Padamu yang Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki
kau menasihatiku dengan hikmah,
Sungguh hatiku tetaplah wanita yang lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau cuba meluruskanku, kerana aku akan patah..
Tetapi jangan pula membiarkanku begitu saja, kerana
akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah. .
Tenangkan aku dengan genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dengan bijak dan hikmah..
Nescaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..

Padamu yang Allah tetapkan sebagai pelindungku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah,
Kata – kata mu adalah titah untukku,
Selama tidak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah pelindung yang indah, yang kukuh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita 
nyaman dan aman di dalamnya..


Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku…
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yang dirindukan syurga..
Yang dadanya akan diisi dengan amanah-amanah dakwah,
Yang roh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yang penuh berkat, 
kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yang penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..


Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Redhalah padaku,
Sungguh Redhamu adalah Redha Ilahi Rabbi..
Mudahkanlah jalanku ke SyurgaNya..
Kerana bagiku kau adalah kunci Syurgaku..


Dari Ummu Salamah, berkata, “Rasulullah SWT bersabda : “Seorang perempuan jika meninggal dan suaminya meredhainya, maka dia akan masuk syurga.” (HR. Ahmad dan Thabrani)



Saturday, February 11, 2012

Selamat Tambah Umorrrr... 23 already oyeaaah!

Bismilahirrahmanirrahimmm......

Maka dengan ini pada tanggal 11.02.2012 bertambah nye satu angka dalam umor saya.. tahun berganti tahun..  so, umor pon berganti jugak la kan?? so 22 + 1 = 23...hihiii~ mcm tua plak rase...tahun ni?? hummm...hari lahir..duk umah termenung jela..makan2 dan makan...tgk tv...kekasih??? hmmmm...keje x ingt...ingt bola je kot... xpe la..nak wt cmne kan...cari rezeki...untuk sy gak..hihik...redha jelah.. minggu dpn baru celeb..da itu mcm x mengapelah...ehhh3.. da knape plak sedeyy satu mcm....


ok, kiter citer yg heppie2 je k... so, any surprise for this year?? of coz la ader..   tp just from my dearest sis kat opis jela...mkn kfc...hik3~ mkn kek....  nyum3..  yeaaa~ potong kek...tiup lilin...wawawa~ terima kasih kerana bersush payah celeb besday sy..agak2 tahun dpn dpt lg x peluang cmni ek?? hmmm... xpe la..panjang umor murah rezeki..tambah lagi umor tahun dpn kan..insyaallah dgn izin nya..aminn...


so, dgn kate lain nyer tahun ni celeb besday in advance + belated besday la yep...  xper la ..alhamdulillah..walaupe pon...  my beloved still wish n call for besday night..sanggup berjaga sampai tertido...huuu~     Haaaaa...tengsss bebanyak jugak for senior, junior, kwn2 baik...n sume friend kat fb yg wish besday...my luv also la...n specially mugen...huhuhuu~ so touching qoute ...thanks beb...




semoge segala ape yang diimpikan tercapai ..   dan bahagia itu milik saya dan insan2 disekeliling saya..  aminnn....



xde per nk ckp da.... lyn je lan pic besday in advance ni yep...  sayang sumer...  sedangkan lidah lagi tergigit...sedang kan suami isteri pon ade selisih paham..inikan pula kiter...luv u muaaahhhh..

ohh, ya..lupe lak nk ckp ..  next week nk g register study da..   wish me luck ok!

comel kn...

my dearest sis...muah2

huhuuu

besday girlzzz....hihihhii

hihiik
this is my kek..yummy...sedappp..yg
x sedap...tu ayat tu...'hari tua' hahah...





Saturday, January 28, 2012

Niat... Jika baek.. Allah pasti permudahkan..insyaallah...aminnn...

27. 01. 2012 Tarikh nie....huhuu~ i'm speechless...ape yg ade dlm jasad dan roh sy ketika ini bercampur baur....rase gembira, suke, takut, gementar, nak nangis, was2, yakin, syukur...sumer tu ade....bercampur jadi satu....kenapa???? sujud syukur ku kpdNya kerana membantu kami menjadi insan terpilih..dimudahkan segalanya...aminnnnn.......

hahaahaa~ sukar di ungkap dengan kata2... gembira sampai nak nangis...gementar dan berdebar...realiti dan fantasi.,..heheheee~ mcm mane kami memulakan perhubungan begitu juge dengan keputusan yg lebih serius ini..huu~ kedua duanya secara TIBA TIBA...hehehe...kita hanya merancang tapi ALLAH yang menentukan segalanya....jika dalam hati kita berniat baek..insyaallah,..DIA akan bantu kita memudahkan segala urusan kita...

Hal dunia ini milik dia...dia sebaik perancang...Alhamdulillah, DIA maha mendengar.. saya nak bile saya da jumpe sebaik baik teman yang mampu menerima saya seadanya diri saya...yang boleh membetulkan salah silap...kurang lebihnya diri saya....yang mampu membantu saya menjadi imam kepada sy...mampu memandu sy kepada lebih baik....saya mohon DIA permudahkan segala urusan saya...saya banyak kekurangan...ilmu pon cetek...saya takut sy leka dengan asyiknya cinta...

Korang mesti paham kan??? org bercinta mcmne..cinta jarak jauh...bukan senang...tapi sekurang2 nya x leh jumpe slalu.. itu pon mcm2 berlaku yang kita sedar atau x sedar sebenar nya salah...xpatut buat...atau...xleh buat...kan??...haaa, tu la..Iblis dan syaitan sentiasa berusaha menghasut anak2 adam melakukan kejahatan...tahu kan?? tapi kita bagaimana?? dengan iman yg setipis kulit bawang...selama mane kita mampu bertahan dengan setiap godaan syaitan..saya takut dan xnak banyak perkara x elok berlaku..nauzubillah...

Berdoalah... Alhamdulillah...sedikit demi sedikit Allah permudahkan urusan kita..walaupon kita hamba yang selalu culas dlm mengerjakan semua perintahNya...walaupon kadang2 kita lupakan Nya...tapi DIA masih bersama kita...YA ALLAH..syukur sangat...saya nampak jalan yg kami lalui semakin mudah...mak ayah saya dan dia da membuka jalan.. ye la kan, perkara baek x elok di lambat2 kan..tapi kita sendiri kene berkorban..berusaha untuk merealisasikan nya...penuh kan ilmu didada... itu la yg perlu buat...bakal mak dan ayah...heee~ boleh ke cmtu??? da bukak mulut...alhmdulillah, bunga2 nak bina masjid da ade...so, mulai saat ni da kene wat preparationla kan...skang bukan 'kot' lagi...mesti...

Terima Kasih ALLAH ..Terima Kasih ALLAH ...Terima Kasih ALLAH...kerana permudahkan jalan kami..kau redhailah hubungan kami...jangan la kau lekakan kami dengan nikmat dunia yg sementara.,..kau pandulah kami ke jalan mu..kau pandulah hubungan kami ini...seiring dengan kehendakmu...aku hanya hambamu yang serba kekurangan....kau matangkan diri ini untuk mengalas sebuah tanggungjawab yang lebih besar ini.... NAK KAWENNNN~~~ YEAAAA~~ hekkk3...

xtahu kene belajar..da tahu kene praktikkan....insyaAllah....selamat beramal wahai insan bernama NORUZITA BINTI JUSOH & MOHD NAZRUL EFANDI BIN MOHD AMIR....semoga ALLAH merahmati dan memudahkan perjalanan kami....Aminnnn....

Friday, January 27, 2012

Tentang P

Hye kengkawan sumer... sihat kah?? heee~ ^ ^"

dua tiga hari ni asyik ke hulu ke hilir jek walau sedang bercuti...
hari ni mau citer pasal P saya...ape P ???? haaaa~ jeng3~~~~~~
P ialah .....LESEN...... hahahahah~ saya kan budak baru belajar...pejam celik pejam celik...tik..tok..tik...tok...laaaaa...da dua tahun da rupenyer...maka pada tanggal 27.01.2012... tamat suda lesen percubaan sy....hek3~


so, td bersama abg pegi ke pejabat JPJ Jengka untuk tukarkan ke lesen besau...huuu~ da hebat da bwk kete tau... sape mau drift same gua??? jom kiter....keh3~ tapi kunun da dapat lesen besau x reti2 jugak nak buang pelekat P kat cermin kete tu..hahahahha....gelak jahat,, bongkak,,, takbur,, iskk3~ astagfirulla al azimm...malas nak cabut...nak kasi itu pelekat cover line...baek x...baek x...baek x????? heeee~~ kan3????


ok la...jumper lagi yer...wink3~~



Tuesday, January 24, 2012

FahrinAhmad_Tweet

Hari ni hari lesu sedunia...ha ha ha...biler p.p melanda kne baring jela....huhuuu...nk bgn pon x larat....so, bosan2 ni...update la siket...

semalam g jenjln ke kuantan...kunon2 nk g mandi manda kt gambang water park la sgt....skali.....haduuuyaiii...ramainyer manusia..beribu2 kot...parking pon sepenuh penuh jln...org jgn kater la...saner sini penuhnya... * malang *

pastu x jd g situ..kunun plan diubh ke tc, balok....huhhh! hampa juger...semua tmpt dipenuhi org....mne la dtg org ramai sgt neh...kt tmn teruntum pon penuh jgk...huuu~ last g mkn kt tmn gelora...

tetibe!! ehhh, ader FAHRIN AHMAD babe...COMFIRM...hensom + kacak + macho + maskulin...hahak sumer la....bukn dlm tv ke dlm kertas je ...ini btl2 punye...realitinya...beliau btl2 kcak...ngeh2~...teruje la jgk tgk retis kn... =P

huuu~ sempt plak g tweet die mlm td...kui3~


mak saya suke Fahrin Ahmad tau...keh2,,..

p/s: incik kekasih tetap dihati * k a m u e n s o m e j u g a k * l u v u *




Saturday, January 21, 2012

- 2 0 1 2 -

huuu~ kesibukan dan kecelaruan di awal tahun mengurangkan mood tahun baru...nak update blog pon giler malas...banyak yang terbuku dihati ..tetapi hanya mampu memendam nya...huk3...

ok... tolak tepi sume masalah kejer...xnak pk..wehuu...sy cuti 9 hari...time untuk merehatkan diri...wlpau bwk blik jgk keje kat umah..sadis! korang cmne tahun baru??? everythings alright??? moge2 x mcm sy la...jiwa kacau...semakin lame smkin x tenang keje kat situ..xtau la ape pasal...nikmat bkerja dlm kesibukan da xder..mcm mkn gaji buta! astagfirullah hal azim......T_T"... ehhh,, dah2... citer lain lak...

Azam tahun baru korang ape? berape? hahaha...sy ni mcm2 mende duk dlm waiting list kt kepala otak ...hopefully tercapai la yer dok?? hek2...huk2..nampak nye beralih tahun maka bertambah la usia kita kan...x lama da nak masuk 23 tahun...iskkk da tua da..anak buah pon da lebih sedozen..mber2 ramai da yg bertukar status ke alam lain..yang da kahwin selamat suda....yang bertunang pon menghitung hari...haiii~~ tersentap weh, *_*" S A Y A N A K K A W E N ~ ~ huuuu~ agak2 ader x yang nak masuk meminang???? T_T" ( berangan je la...sob2~)sume da menanya mcm2..x mampu nak jwp..mak pon da bising...itu x baek, ini x baek...huk3... yer sy tau...tp apakan daya...

Alhamdulillah...setelah sekian lame hasrat terpaksa dipendam demi menyesuaikan situasi dan kemampuan...insyaallah, tahun ini impian untuk sambung study bakal dilaksanakan...doakan sy... ^__^" ..Tahun ni jgk da nak start tlg2 mak ayah selagi boleh..then, sambil2 kumpul duit bebanyak..hahahak...sedih tgk org kawen...nak kawen xder org masuk meminang...keh3.. ni kalau ade org masuk meminang kene terima je la kot...kuang3~ ade bunyik mcm desperate x?? kui3...siyes, sy nak kawen muder sb zaman skang terlalu byk dugaan dan cabaran...paham2 sndiri la yer...>.<"

Ok... stop lah bab kawen... gedik plak bunyik...hahaha~ Ok la da tua2 ni kene la banyakkan amal ibadat ye dok?? hehehee...k la nt sambung lg...da xleh nak mengarang sbb dlm kepala otak duk pk nak kawen..Teruk2~~ =_="

bye....salam..


Sunday, January 01, 2012

About * Giffarine* ( Goji jus)

---Jus Goji Minuman Untuk Lelaki ---


Keistimewaan buah goji

* Dalam perubatan tradisional Cina, ada mengatakan bahwa buah goji ni boleh menambahkan daya tahan tubuh badan iaitu antioksida
* Untuk kesihatan mata yang lebih cerah
* Untuk kesihatan hati
* Membantu meningkatkan sperma lelaki
* Mengandungi bahan anti-oksida yang tinggi
* Melambatkan proses penuaan
* Menambahkan tenaga
* Menghalang kanser darah putih

Ciri-ciri menarik buah goji

* Mengandungi anti-oksida lebih 500x ganda untuk mencegah kanser
* Meningkatkan "Aeration" dan penghasilan darah
* Meningkatkan tahap fizikal kognitif
* Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung
* Untuk penyakit gout
* Mengurangkan penyakit demam, selsema kerana anti-oksida nya yang tinggi
* Goji melegakan insomnia dan tidur yang lebih nyenyak
* Goji menghalang loya di peringkat awal mengandung
* Goji membantu sistem penghadaman
* Sesuai buat yang mempunyai asma/lelah

Menariknye Jus goji Giffarine ni....ianyer 100% terdiri dari campuran jus...
TIADA campuran gula dan bahan pengawet

Kandungan jus goji ni

Goji 90%
Delima 3%
Buah Pir 3%
Anggur merah 0.97%
Vitamin C 0.03%


Cara penyimpanan : Selepas dibuka, simpan di dalam peti sejuk

Ambil 30ml setiap hari (bersamaan 20 kalori) dan amalkan cara pemakanan yang seimbang...InsyaAllah...Kita mampu mencegah dari penyakit =)

Harga : RM 121.90

Net weight : 700 ml

About * Giffarine* ( Active Young Honey Acne Cleanser )


Diperkaya dengan madu asli, berkesan untuk melembabkan kulit dan membersihkan wajah secara mendalam. Triclosan pula dapat menghindar bakteria dan lebihan minyak. Sesui untuk kulit berminyak dan berjerawat.
Cara Penggunaan:
Basahkan muka dan ratakan pembersih. Kemudian bilas dengan air.
Berat Bersih : 100g
Harga : RM 9.80



About * Giffarine* ( Granada jus)

HARGA : RM 71.30

RAHSIA DELIMA - RAJA SEGALA BUAH

Tahukah Anda,
RAJA BUAH yang sebenarnya adalah DELIMA bukannya DURIAN.

Sesungguhnya buah Delima mempunyai tahap antioksidan yang tertinggi daripada buah-buah yang lain dan ianya terdapat didalam SYURGA.

“Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon Kurma dan Delima”.
(Surah Ar Rahman : Ayat 68)

Buah Delima atau dari segi saintifiknya Punica Granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan, ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan. Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan Darah Merah. Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit Anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi diantara buah-buahan yang lain.

DELIMA AGEN PENYEMBUHAN

Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Quran, mengandung potassium yang besar jumlahnya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C.
Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga denyutan jantung agar tetap normal..(bagi ibu dan perkembangan fetusnya).
Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur( kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung), mencegah Edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah ( ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy).
Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.


RAHSIA PENCIPTAAN DELIMA

Jika ditinjau, delima yang berasal dari negara Iran dikenali sebagai Punica granatum dalam istilah botani juga terdapat di India, Afghanistan dan Syria. Pada zaman Nabi Musa a.s lagi, buah delima yang bermutu sudah ditanam di Palestin dan Lebanon.

Buah Delima menjadi simbol KESUBURAN bagi perkahwinan masyarakat di Timur Tengah. Manakala dalam agama Kristian, buah delima menjadi simbol KEBANGKITAN semula dan kehidupan yang kekal serta dalam agama Buddha, buah delima dikatakan buah yang BERKAT selain daripada buah limau dan pic.

Di China pula, buah delima menjadi satu simbol kesuburan, rezeki yang melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang diberkati.
Namun, dalam Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang terdapat di dalam SYURGA yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh dinikmati oleh umat manusia yang menunjukkan tanda- tanda kekuasaanNya sebagaimana yang termaktub dalam firmanNya di dalam Surah Al An'am ayat 99 dan ayat 141.

Imam Al Ghazali mengajak manusia agar merenung sejenak tentang penciptaan buah delima sebagai tanda kehebatan Allah di mana ia terbentuk seperti kantung- kantung kecil yang segar, dengan bahagian bawahnya besar dan bahagian atasnya tipis yang kelihatan seperti bukit. Kemasan yang tersusun rapi biji buah tersebut seakan disusun oleh manusia serta dibalut dengan kulit yang tipis seperti tenunan halus dan akhirnya ia dibalut dengan kulit yang tebal mengelilingi buah delima tersebut. Hikmah penciptaan buah delima dengan percaturan yang sebegitu rupa mempunyai nilai kehebatan tersendiri. Seandainya ia tidak dilapisi dengan lapisan yang halus itu, sudah tentu sari makanan tidak dapat sampai kepada biji buah delima tersebut. Dengan mendapat sari makanan itulah, buah delima mempunyai rasa manis tetapi akarnya sendiri mempunyai rasa yang amat pahit.. Lapisan yang membahagi ruang biji buah delima berfungsi untuk memelihara buahnya dan seluruh biji buah tersebut dilitupi dengan kulit yang keras tetapi rasanya agak pahit adalah untuk menjaganya bebas daripada segala hama.

Sorotan tentang kejadian ini menunjukkan kepada kita betapa setiap kejadian yang Allah ciptakan mempunyai keistimewaan tersendiri.
Dari sudut pemakanan, buah delima amat kaya dengan sodium dan mengandungi unsur- unsur nutrien seperti riboflavin, tiamin, niasin, vitamin C, kalsium dan fosforus. Manakala zat protein dan lemak hanyalah sedikit sahaja terkandung di dalamnya. Oleh sebab ia mempunyai nilai pemakanan yang baik, buah delima juga disarankan dimakan dalam mengimbangi pemakanan sempurna dari kelas buah- buahan.

Ternyata buah delima mempunyai banyak manfaat untuk manusia sama ada sebagai buah- buahan mahupun dijadikan sebagai UBAT PENAWAR. Menurut Ibn Qayyim Al Jauziyah, buah delima bersifat panas dan lembap, oleh sebab itu ia amat baik untuk menguatkan perut, tekak, dada dan paru- paru kerana ia akan melegakan batuk.

Sepertimana sabda daripada Nabi Muhammad SAW daripada Ali dan Abu Nu'aim yang bermaksud:

"Buah delima dan kulitnya dapat menguatkan perut untuk penghadaman".
Jus Buah Delima dapat memberikan zat kepada tubuh badan serta menyegarkan badan dan ia dapat dihadam dengan cepat kerana sifatnya yang ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin di dalam perut. Ia juga bertindak sebagai penawar yang baik untuk cirit birit, anemia, tekanan darah tinggi dan atritis.
Di samping itu, buah delima dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot. Oleh kerana itulah, ia mampu menghilangkan rasa keletihan. Di dalam perubatan homeopati pula, buah delima disarankan untuk mengubat cirit birit, sakit telinga dan kurang lawas penghadaman.

Justeru, kemanfaatan buah delima tidak dapat disangkal lagi kerana ia bukanlah hanya sekadar sebiji buah yang mengandungi banyak khasiat untuk dimakan tetapi keseluruhan penciptaan pokok buah delima memberi manfaat kepada umat manusia.
Sekaligus ia menggambarkan kepada kita, betapa hebatnya kuasa Allah SWT.
Renungkanlah dan perhatikanlah, bagaimana dahan tempat buah delima tergantung yang diciptakanNya dengan rapi dan kuat serta tidak gugur buahnya sebelum sampai waktunya. Ini menunjukkan betapa setiap kejadian yang Allah SWT cipta mempunyai rahsia dan keistimewaan tersendiri agar manusia mendapat manfaat dan menilai kurniaan tersebut.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...