Saturday, January 28, 2012

Niat... Jika baek.. Allah pasti permudahkan..insyaallah...aminnn...

27. 01. 2012 Tarikh nie....huhuu~ i'm speechless...ape yg ade dlm jasad dan roh sy ketika ini bercampur baur....rase gembira, suke, takut, gementar, nak nangis, was2, yakin, syukur...sumer tu ade....bercampur jadi satu....kenapa???? sujud syukur ku kpdNya kerana membantu kami menjadi insan terpilih..dimudahkan segalanya...aminnnnn.......

hahaahaa~ sukar di ungkap dengan kata2... gembira sampai nak nangis...gementar dan berdebar...realiti dan fantasi.,..heheheee~ mcm mane kami memulakan perhubungan begitu juge dengan keputusan yg lebih serius ini..huu~ kedua duanya secara TIBA TIBA...hehehe...kita hanya merancang tapi ALLAH yang menentukan segalanya....jika dalam hati kita berniat baek..insyaallah,..DIA akan bantu kita memudahkan segala urusan kita...

Hal dunia ini milik dia...dia sebaik perancang...Alhamdulillah, DIA maha mendengar.. saya nak bile saya da jumpe sebaik baik teman yang mampu menerima saya seadanya diri saya...yang boleh membetulkan salah silap...kurang lebihnya diri saya....yang mampu membantu saya menjadi imam kepada sy...mampu memandu sy kepada lebih baik....saya mohon DIA permudahkan segala urusan saya...saya banyak kekurangan...ilmu pon cetek...saya takut sy leka dengan asyiknya cinta...

Korang mesti paham kan??? org bercinta mcmne..cinta jarak jauh...bukan senang...tapi sekurang2 nya x leh jumpe slalu.. itu pon mcm2 berlaku yang kita sedar atau x sedar sebenar nya salah...xpatut buat...atau...xleh buat...kan??...haaa, tu la..Iblis dan syaitan sentiasa berusaha menghasut anak2 adam melakukan kejahatan...tahu kan?? tapi kita bagaimana?? dengan iman yg setipis kulit bawang...selama mane kita mampu bertahan dengan setiap godaan syaitan..saya takut dan xnak banyak perkara x elok berlaku..nauzubillah...

Berdoalah... Alhamdulillah...sedikit demi sedikit Allah permudahkan urusan kita..walaupon kita hamba yang selalu culas dlm mengerjakan semua perintahNya...walaupon kadang2 kita lupakan Nya...tapi DIA masih bersama kita...YA ALLAH..syukur sangat...saya nampak jalan yg kami lalui semakin mudah...mak ayah saya dan dia da membuka jalan.. ye la kan, perkara baek x elok di lambat2 kan..tapi kita sendiri kene berkorban..berusaha untuk merealisasikan nya...penuh kan ilmu didada... itu la yg perlu buat...bakal mak dan ayah...heee~ boleh ke cmtu??? da bukak mulut...alhmdulillah, bunga2 nak bina masjid da ade...so, mulai saat ni da kene wat preparationla kan...skang bukan 'kot' lagi...mesti...

Terima Kasih ALLAH ..Terima Kasih ALLAH ...Terima Kasih ALLAH...kerana permudahkan jalan kami..kau redhailah hubungan kami...jangan la kau lekakan kami dengan nikmat dunia yg sementara.,..kau pandulah kami ke jalan mu..kau pandulah hubungan kami ini...seiring dengan kehendakmu...aku hanya hambamu yang serba kekurangan....kau matangkan diri ini untuk mengalas sebuah tanggungjawab yang lebih besar ini.... NAK KAWENNNN~~~ YEAAAA~~ hekkk3...

xtahu kene belajar..da tahu kene praktikkan....insyaAllah....selamat beramal wahai insan bernama NORUZITA BINTI JUSOH & MOHD NAZRUL EFANDI BIN MOHD AMIR....semoga ALLAH merahmati dan memudahkan perjalanan kami....Aminnnn....

Friday, January 27, 2012

Tentang P

Hye kengkawan sumer... sihat kah?? heee~ ^ ^"

dua tiga hari ni asyik ke hulu ke hilir jek walau sedang bercuti...
hari ni mau citer pasal P saya...ape P ???? haaaa~ jeng3~~~~~~
P ialah .....LESEN...... hahahahah~ saya kan budak baru belajar...pejam celik pejam celik...tik..tok..tik...tok...laaaaa...da dua tahun da rupenyer...maka pada tanggal 27.01.2012... tamat suda lesen percubaan sy....hek3~


so, td bersama abg pegi ke pejabat JPJ Jengka untuk tukarkan ke lesen besau...huuu~ da hebat da bwk kete tau... sape mau drift same gua??? jom kiter....keh3~ tapi kunun da dapat lesen besau x reti2 jugak nak buang pelekat P kat cermin kete tu..hahahahha....gelak jahat,, bongkak,,, takbur,, iskk3~ astagfirulla al azimm...malas nak cabut...nak kasi itu pelekat cover line...baek x...baek x...baek x????? heeee~~ kan3????


ok la...jumper lagi yer...wink3~~



Tuesday, January 24, 2012

FahrinAhmad_Tweet

Hari ni hari lesu sedunia...ha ha ha...biler p.p melanda kne baring jela....huhuuu...nk bgn pon x larat....so, bosan2 ni...update la siket...

semalam g jenjln ke kuantan...kunon2 nk g mandi manda kt gambang water park la sgt....skali.....haduuuyaiii...ramainyer manusia..beribu2 kot...parking pon sepenuh penuh jln...org jgn kater la...saner sini penuhnya... * malang *

pastu x jd g situ..kunun plan diubh ke tc, balok....huhhh! hampa juger...semua tmpt dipenuhi org....mne la dtg org ramai sgt neh...kt tmn teruntum pon penuh jgk...huuu~ last g mkn kt tmn gelora...

tetibe!! ehhh, ader FAHRIN AHMAD babe...COMFIRM...hensom + kacak + macho + maskulin...hahak sumer la....bukn dlm tv ke dlm kertas je ...ini btl2 punye...realitinya...beliau btl2 kcak...ngeh2~...teruje la jgk tgk retis kn... =P

huuu~ sempt plak g tweet die mlm td...kui3~


mak saya suke Fahrin Ahmad tau...keh2,,..

p/s: incik kekasih tetap dihati * k a m u e n s o m e j u g a k * l u v u *




Saturday, January 21, 2012

- 2 0 1 2 -

huuu~ kesibukan dan kecelaruan di awal tahun mengurangkan mood tahun baru...nak update blog pon giler malas...banyak yang terbuku dihati ..tetapi hanya mampu memendam nya...huk3...

ok... tolak tepi sume masalah kejer...xnak pk..wehuu...sy cuti 9 hari...time untuk merehatkan diri...wlpau bwk blik jgk keje kat umah..sadis! korang cmne tahun baru??? everythings alright??? moge2 x mcm sy la...jiwa kacau...semakin lame smkin x tenang keje kat situ..xtau la ape pasal...nikmat bkerja dlm kesibukan da xder..mcm mkn gaji buta! astagfirullah hal azim......T_T"... ehhh,, dah2... citer lain lak...

Azam tahun baru korang ape? berape? hahaha...sy ni mcm2 mende duk dlm waiting list kt kepala otak ...hopefully tercapai la yer dok?? hek2...huk2..nampak nye beralih tahun maka bertambah la usia kita kan...x lama da nak masuk 23 tahun...iskkk da tua da..anak buah pon da lebih sedozen..mber2 ramai da yg bertukar status ke alam lain..yang da kahwin selamat suda....yang bertunang pon menghitung hari...haiii~~ tersentap weh, *_*" S A Y A N A K K A W E N ~ ~ huuuu~ agak2 ader x yang nak masuk meminang???? T_T" ( berangan je la...sob2~)sume da menanya mcm2..x mampu nak jwp..mak pon da bising...itu x baek, ini x baek...huk3... yer sy tau...tp apakan daya...

Alhamdulillah...setelah sekian lame hasrat terpaksa dipendam demi menyesuaikan situasi dan kemampuan...insyaallah, tahun ini impian untuk sambung study bakal dilaksanakan...doakan sy... ^__^" ..Tahun ni jgk da nak start tlg2 mak ayah selagi boleh..then, sambil2 kumpul duit bebanyak..hahahak...sedih tgk org kawen...nak kawen xder org masuk meminang...keh3.. ni kalau ade org masuk meminang kene terima je la kot...kuang3~ ade bunyik mcm desperate x?? kui3...siyes, sy nak kawen muder sb zaman skang terlalu byk dugaan dan cabaran...paham2 sndiri la yer...>.<"

Ok... stop lah bab kawen... gedik plak bunyik...hahaha~ Ok la da tua2 ni kene la banyakkan amal ibadat ye dok?? hehehee...k la nt sambung lg...da xleh nak mengarang sbb dlm kepala otak duk pk nak kawen..Teruk2~~ =_="

bye....salam..


Sunday, January 01, 2012

About * Giffarine* ( Goji jus)

---Jus Goji Minuman Untuk Lelaki ---


Keistimewaan buah goji

* Dalam perubatan tradisional Cina, ada mengatakan bahwa buah goji ni boleh menambahkan daya tahan tubuh badan iaitu antioksida
* Untuk kesihatan mata yang lebih cerah
* Untuk kesihatan hati
* Membantu meningkatkan sperma lelaki
* Mengandungi bahan anti-oksida yang tinggi
* Melambatkan proses penuaan
* Menambahkan tenaga
* Menghalang kanser darah putih

Ciri-ciri menarik buah goji

* Mengandungi anti-oksida lebih 500x ganda untuk mencegah kanser
* Meningkatkan "Aeration" dan penghasilan darah
* Meningkatkan tahap fizikal kognitif
* Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung
* Untuk penyakit gout
* Mengurangkan penyakit demam, selsema kerana anti-oksida nya yang tinggi
* Goji melegakan insomnia dan tidur yang lebih nyenyak
* Goji menghalang loya di peringkat awal mengandung
* Goji membantu sistem penghadaman
* Sesuai buat yang mempunyai asma/lelah

Menariknye Jus goji Giffarine ni....ianyer 100% terdiri dari campuran jus...
TIADA campuran gula dan bahan pengawet

Kandungan jus goji ni

Goji 90%
Delima 3%
Buah Pir 3%
Anggur merah 0.97%
Vitamin C 0.03%


Cara penyimpanan : Selepas dibuka, simpan di dalam peti sejuk

Ambil 30ml setiap hari (bersamaan 20 kalori) dan amalkan cara pemakanan yang seimbang...InsyaAllah...Kita mampu mencegah dari penyakit =)

Harga : RM 121.90

Net weight : 700 ml

About * Giffarine* ( Active Young Honey Acne Cleanser )


Diperkaya dengan madu asli, berkesan untuk melembabkan kulit dan membersihkan wajah secara mendalam. Triclosan pula dapat menghindar bakteria dan lebihan minyak. Sesui untuk kulit berminyak dan berjerawat.
Cara Penggunaan:
Basahkan muka dan ratakan pembersih. Kemudian bilas dengan air.
Berat Bersih : 100g
Harga : RM 9.80



About * Giffarine* ( Granada jus)

HARGA : RM 71.30

RAHSIA DELIMA - RAJA SEGALA BUAH

Tahukah Anda,
RAJA BUAH yang sebenarnya adalah DELIMA bukannya DURIAN.

Sesungguhnya buah Delima mempunyai tahap antioksidan yang tertinggi daripada buah-buah yang lain dan ianya terdapat didalam SYURGA.

“Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon Kurma dan Delima”.
(Surah Ar Rahman : Ayat 68)

Buah Delima atau dari segi saintifiknya Punica Granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan, ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan. Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan Darah Merah. Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit Anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi diantara buah-buahan yang lain.

DELIMA AGEN PENYEMBUHAN

Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Quran, mengandung potassium yang besar jumlahnya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C.
Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga denyutan jantung agar tetap normal..(bagi ibu dan perkembangan fetusnya).
Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur( kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung), mencegah Edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah ( ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy).
Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.


RAHSIA PENCIPTAAN DELIMA

Jika ditinjau, delima yang berasal dari negara Iran dikenali sebagai Punica granatum dalam istilah botani juga terdapat di India, Afghanistan dan Syria. Pada zaman Nabi Musa a.s lagi, buah delima yang bermutu sudah ditanam di Palestin dan Lebanon.

Buah Delima menjadi simbol KESUBURAN bagi perkahwinan masyarakat di Timur Tengah. Manakala dalam agama Kristian, buah delima menjadi simbol KEBANGKITAN semula dan kehidupan yang kekal serta dalam agama Buddha, buah delima dikatakan buah yang BERKAT selain daripada buah limau dan pic.

Di China pula, buah delima menjadi satu simbol kesuburan, rezeki yang melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang diberkati.
Namun, dalam Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang terdapat di dalam SYURGA yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh dinikmati oleh umat manusia yang menunjukkan tanda- tanda kekuasaanNya sebagaimana yang termaktub dalam firmanNya di dalam Surah Al An'am ayat 99 dan ayat 141.

Imam Al Ghazali mengajak manusia agar merenung sejenak tentang penciptaan buah delima sebagai tanda kehebatan Allah di mana ia terbentuk seperti kantung- kantung kecil yang segar, dengan bahagian bawahnya besar dan bahagian atasnya tipis yang kelihatan seperti bukit. Kemasan yang tersusun rapi biji buah tersebut seakan disusun oleh manusia serta dibalut dengan kulit yang tipis seperti tenunan halus dan akhirnya ia dibalut dengan kulit yang tebal mengelilingi buah delima tersebut. Hikmah penciptaan buah delima dengan percaturan yang sebegitu rupa mempunyai nilai kehebatan tersendiri. Seandainya ia tidak dilapisi dengan lapisan yang halus itu, sudah tentu sari makanan tidak dapat sampai kepada biji buah delima tersebut. Dengan mendapat sari makanan itulah, buah delima mempunyai rasa manis tetapi akarnya sendiri mempunyai rasa yang amat pahit.. Lapisan yang membahagi ruang biji buah delima berfungsi untuk memelihara buahnya dan seluruh biji buah tersebut dilitupi dengan kulit yang keras tetapi rasanya agak pahit adalah untuk menjaganya bebas daripada segala hama.

Sorotan tentang kejadian ini menunjukkan kepada kita betapa setiap kejadian yang Allah ciptakan mempunyai keistimewaan tersendiri.
Dari sudut pemakanan, buah delima amat kaya dengan sodium dan mengandungi unsur- unsur nutrien seperti riboflavin, tiamin, niasin, vitamin C, kalsium dan fosforus. Manakala zat protein dan lemak hanyalah sedikit sahaja terkandung di dalamnya. Oleh sebab ia mempunyai nilai pemakanan yang baik, buah delima juga disarankan dimakan dalam mengimbangi pemakanan sempurna dari kelas buah- buahan.

Ternyata buah delima mempunyai banyak manfaat untuk manusia sama ada sebagai buah- buahan mahupun dijadikan sebagai UBAT PENAWAR. Menurut Ibn Qayyim Al Jauziyah, buah delima bersifat panas dan lembap, oleh sebab itu ia amat baik untuk menguatkan perut, tekak, dada dan paru- paru kerana ia akan melegakan batuk.

Sepertimana sabda daripada Nabi Muhammad SAW daripada Ali dan Abu Nu'aim yang bermaksud:

"Buah delima dan kulitnya dapat menguatkan perut untuk penghadaman".
Jus Buah Delima dapat memberikan zat kepada tubuh badan serta menyegarkan badan dan ia dapat dihadam dengan cepat kerana sifatnya yang ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin di dalam perut. Ia juga bertindak sebagai penawar yang baik untuk cirit birit, anemia, tekanan darah tinggi dan atritis.
Di samping itu, buah delima dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot. Oleh kerana itulah, ia mampu menghilangkan rasa keletihan. Di dalam perubatan homeopati pula, buah delima disarankan untuk mengubat cirit birit, sakit telinga dan kurang lawas penghadaman.

Justeru, kemanfaatan buah delima tidak dapat disangkal lagi kerana ia bukanlah hanya sekadar sebiji buah yang mengandungi banyak khasiat untuk dimakan tetapi keseluruhan penciptaan pokok buah delima memberi manfaat kepada umat manusia.
Sekaligus ia menggambarkan kepada kita, betapa hebatnya kuasa Allah SWT.
Renungkanlah dan perhatikanlah, bagaimana dahan tempat buah delima tergantung yang diciptakanNya dengan rapi dan kuat serta tidak gugur buahnya sebelum sampai waktunya. Ini menunjukkan betapa setiap kejadian yang Allah SWT cipta mempunyai rahsia dan keistimewaan tersendiri agar manusia mendapat manfaat dan menilai kurniaan tersebut.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...